جیپ

تاریخچه

Jeep

معرفی شرکت خودرو سازی جیپ

 

جیپ یک شرکت خودروسازی آمریکایی است ، که زیرمجموعه‌ای از گروه کرایسلر می‌باشد ، که خود شرکت تابعی از شرکت خودروسازی فیات به‌شمار می‌آید. از ژانویه ۲۰۱۴ در پی راه‌اندازی گروه فیات کرایسلر اتومبیلز ، جیپ نیز به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از این گروه خودروسازی ، فعالیت می‌نماید.

ایده اصلی ساخت جیپ عمدتاً از ذهن فرماندهان نظامی در جنگ جهانی اول تراوش کرد. جاییکه انسان و اسب در میادین باتلاقی و گل آلود جنگ از ادامه راه بازمی‌ایستادند و گاهی جان خود را از دست می‌دادند. این نیاز به خودرویی چند منظوره که در ابتدای پیدایش و طرح‌های اولیه او را به همین اسم می‌شناختند ، باعث پیدایش اولین اتومبیل دو دیفرانسیل به نام جیپ گردید.

نام جیپ از کلمه (General Purpose) به معنای چند منظوره که به اختصار به جی. پی (G.P) و در اثر تلفظ زیاد ، به جیپ (Jeep) بدل شد ، گرفته شده. رئیس هیئت مدیره شرکت ویلیز ، جو فریزر ، از اوایل سال ۱۹۳۹ بدنبال ساخت خودرویی سبک برای اهداف شناسایی-نظامی بود ، با آغاز جنگ جهانی دوم در سوم سپتامبر همان سال در اروپا ، و پیش‌بینی درگیری ایالات متحده آمریکا در این بحران ، او پیگیری بیشتری نشان داد. حاصل مذاکرات او و افسران تدارکات ارتش برای ساخت خودرویی که در میادین جنگ قابل استفاده باشد ، آن بود که قرار شد کمپانی ویلیز نمونه اولیه را جهت بررسی آماده نماید.

در خلال پاییز همان سال شرکت ویلیز متوجه شد که شرکت بنتام نیز در این داستان ، دستی دارد ، بعدها مدیران ویلیز متوجه شدند ، که آنچه طراحان کمپانی بنتام بدنبال ساخت آن بودند ، مدل پیشرفته‌ تری از یک موتورسیکلت جعبه بغل‌ دار ، بوده‌است ، خودرویی سبک و سریع با ظرفیت حمل سه نفر ، درحالی‌که ویلیز بدنبال ساخت خودرویی مقاوم و زورمند ، با اهداف فوق‌ العاده بود.

طرح اولیه خودرو با مشخصات فنی ویژه در ژوئیه ۱۹۴۰ از سوی نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا ارائه شد و از بین ۱۳۵ شرکت صنعتی که برای کار بر روی این مدل از آن‌ها دعوت شده بود ، تنها سه کمپانی پا پیش نهادند ، شرکت‌های بنتام ، ویلیز و فورد.

مدل اولیه موتور چهار سیلندر جیپ ، در سال ۱۹۴۰ به سفارش شرکت بنتام ، توسط شرکت کنتیننتال ساخته شد ، ولی این شرکت ، بنا به دلایلی در ادامه مسیر ساخت این وسیله نقلیه ، از دور رقابت کناره گرفت.

زمانی که برای ساخت نمونه اولیه این خودرو به کمپانی‌ های شرکت‌ کننده در این مناقصه داده شده بود ۴۹ روز بود ، فرصت کمی که کارها را مشکل‌ تر می‌کرد ؛ بنابراین ویلیز اورلند درخواست مدت زمان بیشتری را کرد تا بتواند نمونه‌ اش را به اتمام برساند ، درحالی‌ که امید کمپانی بنتام کمک گرفتن از کمپانی‌های دیگر بود.

نمونه اولیه خودرویی که بعدها تبدیل به اولین جیپ نظامی یعنی ویلیس ام‌ بی گردید ، توسط مهندسی اهل دیترویت بنام کارل پرابست طراحی شد. وی که قبلاً برای چندین شرکت خودروسازی کار کرده بود ، توسط رئیس «کمیته مشورتی پدافند ملی» ویلیام اس. نادزن ، معرفی گردید. پراپست پذیرفت که این وظیفه را بدون دریافت هیچ‌ گونه حقوق و دستمزدی به‌ انجام برساند. وی از ۱۷ ژوئیه ۱۹۴۰ مشغول بکار شد و تنها ظرف دو روز ، طرح‌های اولیه خودروی مورد نظر بنتام را آماده کرد، نمونه‌ ای که بعدها به خودروی جیپ تبدیل گردید.

 

مدل ها

اخبار مرتبط